Van Stein am Rhein naar Küssaberg - Reisverslag uit Kadelburg, Duitsland van Steven Wit - WaarBenJij.nu Van Stein am Rhein naar Küssaberg - Reisverslag uit Kadelburg, Duitsland van Steven Wit - WaarBenJij.nu

Van Stein am Rhein naar Küssaberg

Blijf op de hoogte en volg Steven

30 Juli 2016 | Duitsland, Kadelburg

Vanmorgen alweer vroeg wakker. 7.00 opstaan en alles rustig inpakken, douchen en wegwezen. 8.30 uur zitten we op de fiets. Eerst terug naar Stein am Rhein en dan op weg naar Küssaberg naar camping Hochrhein.
We beginnen goed en begeven ons met gezwinde spoed naar Schaffhausen. We drinken koffie in Rheinau. Een heel oud plaatsje in een lus van de rijn. Als je van de ene naar de andere kant loopt zie je aan beide zijden de Rijn. Een toeristische trekpleister en het is er dan ook erg druk met toeristen uit alle landen. We rusten uit en rijden daarna door naar Schaffhausen.
In Schaffhausen moeten we een nieuwe route kiezen op onze fiets Tomtom (Teasi) en we hebbende keuze uit Südufer oder Nordufer. Steven heeft van te voren al bedacht dat de Nordufer beter is (en ook een kortere route) dus dat wordt geprogrammeerd.
We gaan op pad maar de richting bordjes wijzen ons naar de Südufer. We laten ons daardoor leiden, maar nu raakt de Teasi van slag. Toch zetten we door. Op een gegeven moment besluiten we de Teasi anders te programmeren met de Südufer en dan gaat het goed. Alleen........ Wat een route!!!!
Steil omhoog, we moeten afstappen en te voet verder. Een dat niet 1x, nee, talloze keren. En heet! 36 graden. Wat een klus.
We zetten door en komen na een heel lange en steile klim en daarna een mooie afdaling in Eglisau. Daar strijken we neer op de boulevard naast de rijn en laten ons de flammenkche goed smaken.
We komen weer helemaal bij en besluiten de weg te vervolgen via de Nordufer.
Alleen het dichtsbijzijnde punt van de route ligt een heel stuk berg op. Steven weet een betere weg en neemt een pad langs de rijn richting Herdern. Dat gaat een aantal km goed maar dan stopt het pad. We moeten het bos in. Een grindpad steil omhoog, dat wordt weer lopen. We werken ons in de hitte naar boven en hebben geen idee welke kant we op moeten. Zijn we verdwaald?
We rijden door, richting de zon, en komen steeds dieper in het bos. Op een gegeven moment vinden we een pad met een wegwijzer. Dat zet ons weer een beetje in de goede richting. Weer een klim, weer lopen pffff, wat een toestand, wie heeft dit verzonnen.
Dan opeens neemt de Teasi het weer over. Nog 750 meter tot het dichtstbijzijnde punt van de route. Dat doen we. Inderdaad komen we bij Hüntwangen het bos uit en vervolgen onze weg richting Hohentengen. Gelukkig, het gaat weer.
Inmiddels is het wel heel erg warm, het tempo ligt laag en het gaat moeizaam. We worstelen ons verder, met veel tussenstops om te drinken en bij te komen. Zo strompelen we langs Lienheim en Reckingen richting Bad Zurzach want daar is een camping.
Verdoofd en verward missen we de afslag naar de camping en komen rond het kookpunt aan in Rheinheim. Daar vragen we aan tegenliggers waar we precies zijn. Zij weten het, rijden de Rheinradweg in tegengestelde richting en wijzen ons op de kaart waar we zijn. Ze weten ook dat de camping in Küssaberg nog maar 2 kilometer verder is. Dat redden we. Kapot en opgelucht komen we op de camping aan. Niemand krijgt ons hier nog weg.
We kunnnen hier een biertje drinken en iets te eten krijgen, slapen en bijkomen. Morgen zien we wel weer verder. Dan gaan we op weg naar Basel.