van Augst naar Neuf-Brisach - Reisverslag uit Neuf-Brisach, Frankrijk van Steven Wit - WaarBenJij.nu van Augst naar Neuf-Brisach - Reisverslag uit Neuf-Brisach, Frankrijk van Steven Wit - WaarBenJij.nu

van Augst naar Neuf-Brisach

Blijf op de hoogte en volg Steven

02 Augustus 2016 | Frankrijk, Neuf-Brisach

Maandag 1 augustus.
Alle apparaten zijn opgeladen. We hebben schaamteloos gevraagd bij buren en anderen of onze telefoons, Ipads en Teasi aan de lader konden liggen en dat is gelukt.
We staan weer vroeg op ( in de tent naast ons begint om 6.00 uur een baby te janken, einde nachtrust) en hebben geen sleutelvoor de douches. Steven, ouwe bikkel, douchet koud, Ellen krijgt een sleutel van een vriendelijke Duitse mevrouw. Zij mocht daar ook haar telefoon opladen en nu ook een douchesleutel, wat een mazzel.
Om 8.30 uur vertrekken we. We klimmen het dorpje uit en komen dan op een vlak gedeelte. De vaart gaat er in en we maken kilometers.
Dan wil Ellen schakelen, maar dat lukt niet meer. In de vijfde versnelling moeten alle hobbels en bergjes genomen worden. Oorzaak: vocht in de bekabeling ( na de enorme regen van gisteren).
We hebben een redelijk vlak parcours en fietsen dwars door Basel. Goed opletten want de met bordjes aangegeven route, is niet altijd dezelfde als de route van de Teasi.
Uiteindelijk komen we Basel uit en zijn in Frankrijk.
We fietsen kilometers langs Canal al Sace. Een vlak parcours. Bij Niffer drinken we koffie en dan is het meteen duidelijk dat we in Frankrijk zijn want we betalen slechts € 4,-.
Hup, weer op de pedalen want we moeten nog een stukje. Via echt Franse plaatsen als; Hombourg, Ottmarsheim, Bantzenheim en Blodelsheim, komen we in Fessenheim. Dan ziet Ellen een leuk terras waar we kunnen eten. De ervaring van Steven in Frankrijk wordt meteen ingezet: daar waar de franse onder de middag hun plate du jours gebruiken, daar moet moet je zijn.
We schuiven aan, worden eerst verwezen naar het 'buffet'. Scheppen ons bordje vol met allerlei lekkers en genieten van paté, worst, salade, stokbrood en een ijsthee. Ellen denkt dat dit het is, maar Steven weet beter. Het hoofdgerecht volgt. Een enorm bord met een kotelet van wild zwijn, een groente mix en franse friet. Heerlijk. We eten tot we echt voldaan zijn. Dit is weer zoals het was toen Steven met Stendert door Frankrijk fietste.
Dan afrekenen: € 25,-. Na Zwitserland een lachertje. Hier zullen we de komende dagen, we zijn nog een aantal dagen in Frankrijk, van genieten.
Moeizaam komen we na deze uitgebreide lunch weer op gang. We vervolgen onze route via Heiteren richting Neuf-Brisach.
Het gaat nu wel zwaar. Alle plekjes voelen we. Het tempo zakt tot zo'n 10 km per uur. Even rusten en dan weer door. Het doet zeer. 9 km per uur. Even rusten, wat drinken, zuchten en weer door. 8 km per uur.
Dan eindelijk, na nog drie rondjes door het dorp, het bordje 'camping Vaude'.
Wat een opluchting. Nog even doorzetten en daar rijden we de camping op. We hebben er 90 km opzitten.
Werkelijk een oase. Heel ruime plaatsen, heel veel perken met bloemen, een alleraardigste eigenaar en de prijs: € 11,40 per nacht. Er wordt ons gevraagd of we misschien een cabine willen van € 21,- per nacht, maar we slaan het aanbod af.
We krijgen een ruime plaats en pakken alles uit, om te laten drogen na de regen van gisteren. Maar, de cabine lokt. Ellen gaat even kijken en ziet een soort hut met onder een tafel met 2 banken met daarboven een slaapzoldertje met 2 matrassen. We gaan overstag en boeken de cabine.
Wat een genoegen. 2 stopcontacten, dus we kunnen nu werkelijk alles opladen, zachte matrassen en we hoeven de tenten niet op te zetten (we hebben nml. een slaaptent en een tentje voor de tassen).
Steven doet boodschappen en Ellen doet de was. We eten heerlijke soep met stokbrood en franse kaas (meer is niet nodig na de lunch van vanmiddag) drinken een heerlijke rosé, wandelen een ronde over deze fantastische camping, zitten nog heel lang buiten, en gaan daarna slapen. Wat een dag.
Morgen wacht ons een wandeletappe van slechts 50 km. MakkieA