Van Bad Höningen naar Stürzelberg - Reisverslag uit Stürzelberg, Duitsland van Steven Wit - WaarBenJij.nu Van Bad Höningen naar Stürzelberg - Reisverslag uit Stürzelberg, Duitsland van Steven Wit - WaarBenJij.nu

Van Bad Höningen naar Stürzelberg

Blijf op de hoogte en volg Steven

09 Augustus 2016 | Duitsland, Stürzelberg

Maandag 8 augustus.
Lekker op tijd het bed uit. Douchen, inpakken en wegwezen. Dankzij vriendelijke Nederlanders met hun caravan naast ons, is alle apparatuur opgeladen. De navigatie hebben we voorlopig niet nodig want het is een lang fietspad direct naast de rijn. Eerst moeten we weer terug met het pontje naar Bad Breisig maar daarna gaat de vaart er in en de km vliegen onder de banden door. We ontbijten op een terras in Remagen met croissant en koffie.
Daarna weer in het zadel. Om 11.30 uur hebben we er alweer 35 km opzitten. We minderen vaart want we gaan dwars door Bonn. Wel via het fietspad langs de rijn, dus heel veel is er niet te zien. Na Bonn gaat het richting Köln. Köhl laat wel van zijn gebouwen zien en die zijn prachtig. Ook de bekende Köhlner Dom is prachtig. Om ook nog een flesje van het overbekende Köhlner Wasser op te halen, hebben we geen tijd voor.
We hebben een camping gepland vlak voor Köln, maar daar komen we niet langs want we worden dwars door een industriegebied geleid en komen pas bij Langel weer op het pad langs de rijn. Het is vandaag helemaal een saaie route. Voornamelijk door industriegebieden en grauwe dorpjes. Weinig rijn te zien.
De camping die bij Langel te vinden is, vinden we inderdaad maar die is wegens vakantie gesloten. Ja, wie heeft hier nu eigenlijk vakantie?
In overleg met een Nederlander die ook voor de gesloten poort staat, besluiten we door te fietsen via Dormagen naar Zons waar ergens in het buitengebied in een lus van de rijn ook een camping te vinden is. De billen doen inmiddels flink zeer, maar we zetten door. Tenminste, Steven wil in Dormagen wel een hotel nemen, maar de prijs schrikt af en dus fietsen we door naar Zons. Ook die hotelprijs is teveel dus dan maar door naar de camping. Nóg 3 kilometer verder.
Midden in de natuur vinden we weer een sta-caravan camping, zonder stelzplatz en bovendien ook gesloten. Jemig. Dit wordt echt een drama. We hijsen ons weer op de fiets en zetten door voor de volgende 4 km want we zien in het boekje dat er nog een camping is.
Deze camping: 'Strandterrasse' is een armoedig zootje, maar we kunnen onze tent opzetten.
Als alles uitgepakt is fietsen we, zonder het zadel te raken, voorzichtig naar Stürzelberg. Naast de camping is een levensgrote tent waar een schuttersfeest gaande is. Komen we in het dorp, blijkt het hele dorp in rep en roer vanwege dit feest. We eten bij 'Vater Rhein' en gaan daarna terug naar de camping. We besluiten toch ook nog even bij het schuttersfeest te kijken. Het is een hele kermis, met attracties en een feesttent. Bomvol met mensen waarvan veel al in kennelijke staat. We doen een rondje en gaan dan terug naar de tent.
Bidden, plassen en te bed. Morgen zo vroeg mogelijk hier weer weg. Alhoewel het wel een latertje zal worden met alle feestgedruis. Of zijn we zo afgetakeld, na 93 km op de fiets, dat we er wel doorheen slapen?