Van Millingen aan de Rijn naar Baarn - Reisverslag uit Baarn, Nederland van Steven Wit - WaarBenJij.nu Van Millingen aan de Rijn naar Baarn - Reisverslag uit Baarn, Nederland van Steven Wit - WaarBenJij.nu

Van Millingen aan de Rijn naar Baarn

Blijf op de hoogte en volg Steven

11 Augustus 2016 | Nederland, Baarn

Donderdag 11 augustus. Van Millingen aan de Rijn naar Baarn.
Het was koud vannacht. 7 graden. Steven staat midden in de nacht op om een plas te doen. Het is drijfnat buiten en met blote voeten in een maisveld is ook geen pretje. Hij doet een lange broek aan, sokken en een fleece-shirt. Ellen slaapt gewoon door.
Na een barre nacht is het vroeg op. Door het natte gras naar de douches, maar daar is prima warm water en dat doet veel goed. Opruimen en inpakken en om 8.45 op de fiets. We willen het veer bij Lobith naar Pannerden. Als we aankomen is de pont juist vertrokken (het is 9.02 uur) en we wachten tot de boot vanaf de overkant weer terug komt. We dalen af naar de waterkant, daar komt het veer maar de schipper roept naar ons:'ik vaar om 10 uur weer'.
Balen. Terug klimmen naar de dijk. Daar moppert een local: 'wat een zeikerd, hij moet officieel varen als er aanbod is, maar dat verdomd hij. Hij wordt gesubsidieerd van onze belasting centen maar laat jullie gewoon staan'.
We besluiten door te fietsen naar het veer Milingenwaard/Doornenburg. Daar arriveren we om 9.20 uur, maar dit veer gaat ook pas om 10 uur. Nog meer balen. We wachten wel.
Inderdaad komt om 10 uur de 'Halve Maan' aanvaren en worden we over gezet. Oh, zegt de schipper, ik zag jullie ook al in Millingen.....
Nou ja, met dik een uur vertraging gaan we op pad. De Teasi wijst feilloos de weg.
Het begint te miezeren. Wij zijn niet uit het veld te slaan en met een stevige zijwind leggen we heel wat kilometertjes af.
We krijgen trek in koffie, het is inmiddels over twaalf. Alle restaurants zijn dicht.
Nadat we dwars door Arnhem zijn gekoerst komen we aan de rand van de Veluwe. Het weer is verslechterd. Het is gestopt met zachtjes regenen.
We drinken koffie bij de 'planken wambuis' en warmen een beetje door.
Daarna is de gure regen des te ellendiger. Wij zetten door ( nog steeds in korte wielerbroek).
We komen door Lunteren, maar vinden het te snel na de koffie om al te gaan lunchen. We trappen door. Kilometers verder komen we in Barneveld. Daar willen we eten. We zoeken het centrum op en komen op een enorme jaarmarkt. Met de fiets aan de hand kruipen we door de hoofdstraat langs allerlei kramer en uitstallingen. Tjee, wat duurt dit lang.
Eindelijk vinden we een restaurant: Villa Varia. Daar nemen we de lunch.
Na de lunch gaan we dankzij de Teasi om de jaarmarkt heen en zijn in 3 minuten weer op de route (hebben we daar net daar niet 20 tergende minuten over gedaan?).
We zetten koers naar Amersfoort. Daar gaan we zonder problemen doorheen. Inmiddels regent het onafgebroken. Natter kunnen we niet worden. Het plan om naar camping de Birk te gaan wordt veranderd. Op de vorige naturistencamping hielden we de kleren aan vanwege de muggen en vandaag is het veeeeeel te koud om uit de kleren te gaan.
We programmeren de Teasi opnieuw. We zetten koers naar huis en vinden onderweg wel een hotel om de nacht door te brengen. Nou, dat is een misrekening. Er is helemaal geen hotel onderweg. Bij de herprogrammering van de Teasi hadden we nog 118 km naar huis te gaan. Inmiddels wordt het later en later en het aantal km neemt af. Nog 110, geen hotel, nog 100, geen hotel, nog 95, geen hotel. Het regent ondertussen maar door. Op 88 km van huis stoppen we bij een restaurant: Weten jullie ook een hotel in de buurt????
Zij zoeken het op via internet. Jawel, op 3 km afstand is hotel Promenade.
We weten niet hoe snel we daar moeten komen. Totaal verzopen komen we daar aan. Worden allervriendelijkst ontvangen. Kunnen onze fietsen stallen en krijgen een heerlijke hotelkamer. Douchen en bijkomen. Heerlijk.
De kamer zit boven een Italiaans restaurant: Cosa. Daar gaan we eten. Fantastisch. Je kunt per gerecht bestellen, en dat deel je dan met elkaar. Na een voorgerecht, tussengerecht, tussengerecht, hoofdgerecht en nagerecht gaan we moe maar zeer voldaan naar de kamer. Wat een bijzondere dag en vooral bijzonder avond. Heerlijk gegeten en heel apart.
Morgen nog 88 km naar huis. Makkie, dat moet lukken