Van Rheinsberg naar Millingen aan de Rijn - Reisverslag uit Millingen aan de Rijn, Nederland van Steven Wit - WaarBenJij.nu Van Rheinsberg naar Millingen aan de Rijn - Reisverslag uit Millingen aan de Rijn, Nederland van Steven Wit - WaarBenJij.nu

Van Rheinsberg naar Millingen aan de Rijn

Blijf op de hoogte en volg Steven

10 Augustus 2016 | Nederland, Millingen aan de Rijn

Woensdag 10 augustus. .
Heerlijk geslapen. Een lekker bed, goed dekbed en prima kussen. Vanmorgen rustig opgestaan, uitgebreid gedoucht en rustig alles ingepakt.
We rijden naar het hotel want het ontbijt is inbegrepen. Ook dat is prima en voldaan en vol goede moed stappen we rond 9.00 uur op de fiets.
Het gaat richting Büderich. Een lus in de rijn dus we maken aardig wat kilometertjes. De billen doen zich wel voelen, maar we zetten rustig door richting Xanten. In tegenstelling tot de industriegebieden van de laatste dagen rijden we nu op een dijk langs de rijn. De uiterwaarden zijn enorm breed, soms wel een paar honderd meter. Daar zien we allerlei vogels, veel keien en ook heel veel paarden.
We fietsen door Xanten verder naar Lüttingen, Wardt en Obermömster. Er is nergens een restaurant of café. Als we er al een tegenkomen, is die gesloten. We hebben toch wel erg trek in koffie, maar de kilometers vliegen onder de banden door, we zitten wat moeizaam op 't zadel, en smachten naar een pauze. Verder gaat het. Via Oberdorf, Niedermömster, Niederdorf en Hönnepel.
Dan komen we langs Wunderland Kalkar. Hè, dat is toch een pretpark?
Er zijn 2 Nederlanders die ons zojuist ingehaald hebben. Zij vragen toevallig aan een voorbijganger de weg naar een restaurant. Die wijst hen naar Kalkar.
Wij volgen hen natuurlijk onmiddelijk. Ho, ho, dat gaat zomaar niet. Om bij het restaurant te komen moet je een kaartje kopen voor Wunderland Kalkar.
Tja, dat zijn we natuurlijk niet van plan. De doortastende Nederlandse mevrouw beent naar de rezeption. Zij krijgt het voor elkaar dat we zonder toegangsprijs naar het restaurant kunnen om koffie te drinken. We gaan met deze mensen aan een tafeltje zitten en raken in gesprek. Zijn doen een route vanuit Oostenrijk. Iets luxer dan wij, want zij gaan naar een hotel, maken gebruik van een B&B of verblijven bij mensen die lid zijn van 'warm showers'. Dat is een wereldomvattend netwerk van mensen die onderdak bieden aan fietsers die lid zijn van deze organisatie. Iets om ons in te verdiepen als we weer thuis zijn.
Na deze korte stop gaat het weer verder over de Rijndijk. Prachtige vergezichten met dreigende wolkpartijen. Alles tegen wind!!! In de verte valt een bui. Wij sjezen tussen de buien door en rijden in de zon.
Een aantal km verder komen we bij Grieth. Daar vinden we een restaurantje met uitzicht op de rijn. We eten weer een lekkere pasta en onderwijl trekt een onweersbui over. Wel bliksem en donder, maar weinig regen.
Het klaart iets op en wij stappen weer op de fiets voor de laatste 25 km van vandaag naar Millingen aan de Rijn en...... dat is Nederland!
Via Griethausen, Wardhausen, Düffelward en Keeken bereiken we Millingen aan de Rijn. Even een foto momentje bij het bord Nederland!
We besluiten eerst de camping op te zoeken. Die ligt zo'n 2 km buiten het dorp. We maken kamp en doen daarna in het dorp boodschappen. Na de boodschappen vieren we op een terras dan we weer in Nederland zijn. Biertje, wijntje en een portie bitterballen. Dat hebben we wel verdiend.
Terug naar de camping. Het is nog zonnig. De verwachting is abominabel. We zien het wel....
Morgen naar camping de Birk in Soest. Weer zo'n 84 km te gaan.